onsdag 4 januari 2012

♥ Astrid och Signe 16 ½ månader





I och med att skruttarna har varit extremt kinkiga med maten i flera veckor, bokade vi in ett BVC-besök för att prata lite och framför allt för att väga dem. Det har till och med varit att de knappt ätit på en hel dag, det är som att båda har bestämt sig redan innan att "det där tänker inte jag äta!" och puttar demonstrativt bort tallriken. Jag började bli ganska orolig och nu efter BVC-besöket än jag ännu mer orolig... 

Astrid:
September 2011 9710g 75cm
November 2011 10400g 77,6cm
Januari 2012 10440g 80cm


Signe:
September 2011 9590g 74,5cm
November 2011 9850g 77,5cm
Januari 2012 9940g 79cm

Vid september låg båda två precis på "normal"kurvan (nu pratar vi viktkurvan, de växer som de ska på längden). Men i November hamnade Signe lite under och nu var båda ganska mycket under... Det är ju inte tvunget att de måste ligga på just denna "normal"kurva men det ska ju gärna gå uppåt!! Jag fick väl egentligen inte så många råd, utan det kunde vara så i perioder och att vi skulle lägga till extra fett i maten och ge dem fet yoghurt. Våra ungar har ju tyvärr aldrig lärt sig dricka mjölk eller äta pålägg på mackan, men tro inte att vi inte försökt! Vi ger dem ganska ofta men det åker snabbt ner i golvet om vi säger så. Får väl hoppas att de blir lockade till att äta när de börjar förskolan! 

Apropå förskolan. Nu äntligen har vi fått lite information och även blivit bjudna på föräldramöte nästa vecka. Spännande! Det vi fick veta var i alla fall att all personal var anställd och att det ska bli två barngrupper med tolv barn i varje (antagligen 14 så småningom). Det är ju bara en tillfällig förskola, och jag kämpar med att försöka att inte vara arg och neggo över detta. Jag har skrivit mer om förskolan här!


Inga kommentarer: