söndag 4 september 2011

1års-kalas/namnfest

Innan vi åkte iväg på vår minisemester, hade vi som sagt kalas för tjejerna. Vi har ju valt att inte döpa dem, utan satsade på en namnfest istället. Eftersom våra planer för namnfesten hela tiden sköts på framtiden, valde vi att kombinera 1årskalas med namnfesten. Vi bjöd in släkt och vänner, dock var vår lägenhet alldeles för liten för alla gästerna (vill ha större boende NU!) så vi var hemma i min systers fina hus. Vi valde att ha ett rött tema på kalaset - det mesta var helt enkelt rött såsom; ballonger, serpentiner, tallrikar, skedar, muggar, vimplar, tårtorna, ljus, servetter, godispåsar med mera. Gästerna anlände klockan tre, då bjöds det på skumpa/pommac och alla minglade runt en stund. Sen var det dags för "ceremonin". Min pappa är bl.a. vigselförättare (viger folk borgligt) och vi frågade honom om han ville hålla i denna "ceremoni", och det ville han gladeligen. Jag och min sambo är allt annat än formella, så vi ville hålla det så enkelt som möjligt. Iaf så hölls Signe och Astrid av sin mormor resp. farmor. Min pappa sa lite personliga saker och pratade lite om namn generellt. Sedan var det vår tur att berätta om namnen vi valt och efter det fick tjejerna ett varsitt namnsmycke runt halsen av oss. Pappa avslutade sen med en fin dikt (som jag dumt nog glömt nu). Hela denna "ceremoni" (dumt egentligen att kalla det för just det, för det var inte speciellt ceremoniellt, men jag vet inte vad annars jag ska kalla det för) var verkligen inte strikt, utan gästerna pratade också och kom med vissa inlägg. Jag var ganska nervös innan, men det gick helt okej faktiskt. Vi hurrade och sjöng för barnen också såklart. Sen var det fika. Tårtor, bullar, kex serverades med kaffe/te/saft. Ja dessa tårtor... som jag nog skrivit förut bakade vi 5 (!) tårtor - av dessa gick det åt 1 1/2!! De var gudomligt goda (och det sa nästan alla gäster också) men de var väldigt mäktiga. Som tur var gick de att frysa, så nu kan vi äta tårta ett bra tag framöver....Gott...men ganska onyttigt.
Barnen fick sååå mycket fina presenter, t.ex. två mini Fjällräven ryggsäckar, en vit Briospis, en cd-spelare till tjejernas rum, ett superfint "gungfår", filmer, böcker, dragleksaker...
Det blev iaf en mycket lyckad dag, trots att vi glömde bort att vi skulle haft fiskedamm också (vi hade den iofs senare för de som var kvar på kvällen). 
Nu ska det skrivas och skickas iväg tackkort!!


Signe på "gungfåret". 

Astrid vill gunga, men vill inte riktigt släppa sin nalle och då blir det lite svårt...

Inga kommentarer: