måndag 1 augusti 2011

Ett ägg respektive två ägg

Under hela min graviditet blev vi försäkrade om att det låg två-äggstvillingar i min mage. Jag, som läste på ganska mycket om tvillingar, frågade flera gånger om de verkligen kunde vara säkra på det. Jag har ju flera gånger läst, att man inte kan veta 100% att det är tvåäggstvillingar. (Dock är det säkert att man har en-äggs om de ligger i samma säck). Jag nämnde detta, men de fortsatte med att säga att det var tvåäggstvillingar. På BB såg vi (och all personal) att Signe och Astrid var väldigt lika, vi fick även veta att det var EN stor moderkaka. Under de här drygt elva månaderna, har jag pendlat hela tiden. Ena dagen tycker jag de är jättelika - och att de måste vara en-äggs, nästa dag precis tvärtom. Det enda sättet för oss att ta reda på hur det ligger till är att göra ett DNA-prov, vilket kostar knappt 2000 kronor. Vi har (än så länge) inte tyckt det varit värt det, men vi kommer kanske vilja göra det någongång i framtiden. Det finns en STOR nyfikenhet kring detta bland folk. Alla vill veta om de är en-äggs eller två-äggs, ibland orkar jag inte svara ärligt (att vi inte vet) för då vet jag att diskussionen blir lång, då säger jag bara ja (eller nej).


Detta står på Tvillingklubbens hemsida angående en-äggs- resp. två-äggstvillingar:
När två ägg blir befruktade av två spermier blir det tvåäggstvillingar. I dessa fall får tvillingarna olika arvsmassa genom att olika ägg från modern smälter ihop med olika spermier från fadern. Tvåäggstvillingar är i princip inte mer lika varandra än vanliga syskon. Enäggstvillingar blir det när en spermie befruktat ett ägg och detta ägg senare delar sig. De två fostren, som då blir resultatet, får identiskt lika arvsmassa och blir mycket lika varandra.
Just idag tror jag att de är tvåäggstvillingar ;-). Mina syskon och mina föräldrar (och även barnens farmor) har bara alldeles nyligen lärt sig att se skillnad på dem, fast det blir fortfarande fel ibland.
 

1 kommentar:

Emelie sa...

Nä det är inte lätt det där. Vi har inte de problemen då vi säkert vet förståss =) Men våra kompisar har också tvillingtjejer och de sa också att de var tvåäggstvillingar men de är väldigt lika varandra fast ändå inte. Jag har lärt mig att se vem som är vem men de flesta gör inte.
Det är spännande och jag hade nog gjort testet om jag hade varit i den situationen tror jag.